Thursday 14 May 2015


Throwback Thursday: ITs Eva Jansen Manenschijn
ITs Festival 2014 - HKU Writing for Performance

Gedurende het ITs Festival 2014 was ik betrokken bij De Schaduwploeg, een groep studenten die alle scholen en disciplines vertegenwoordigen. We werden uitgenodigd om het ITs Festival te evalueren. We hadden een week lang een programma met veel sprekers, artistiek leiders van festivals en productiehuizen, internationale curatoren etc., die hun gedachten met ons deelden. We zagen voorstellingen en gingen in gesprek met studenten en gasten uit het werkveld. We discussieerden met elkaar en formuleerden kritiek. De slogan van het ITs Festival dat jaar was: 'Get Discovered'. Ontdekt worden is niet iets wat je doet, maar wat je enkel kunt ondergaan, vonden wij. Een slogan die je verleidt om te denken over je collega als concurrent. Wij wilden ontzettend graag dat deze competitieve houding plaats zou maken voor inhoudelijke uitwisseling en zagen dat als speerpunt voor de editie van dit jaar.

Tegelijkertijd won ik de ITs Ro Theater Award met mijn tekst 'On all fours'. Twee hele verschillende werelden die elkaar in één week kruisten. Ik heb de prijs gezien als een opening om het gesprek over de tekst aan te gaan.

Ik heb na mijn afstuderen de ruimte genomen te schrijven aan de opdrachten die ik kreeg. Zo schreef ik tekst voor o.a. voor Ochtendzee van Merals Harem en Generale Oost . Ook ben ik een samenwerking aangegaan met regisseuse Ilmer Rozendaal, waarbij we de grenzen van de stilte onderzoeken. Hoe zwaar of licht is de stilte? Wie is iemand als hij niet spreekt en wat blijft er dan over van zijn identiteit? We maken een voorstelling waar we het gevecht met de context aangaan. 23 en 24 mei is de work-in-progress te zien op festival Karavaan. Daarnaast werk ik bij het artistiek bureau van het Ro theater, waar ik dramaturgie deed van de familievoorstelling 'De zere neus van Bergerac' en nu ook voor 'De gelaarsde poes'. Ook doe ik regie assistenties voor Alize Zandwijk; 'Vuurvrouwen' en 'Van Waveren'. 

Sylvia Poorta en ik zoeken nog uit waar we 'On all fours' nog gespeeld kunnen krijgen. Het lijkt ons geweldig om die tekst aan beeldende kunst te verbinden en in musea te spelen. Ik begin juni met het schrijven van de tekst die ik bij het Ro Theater mag ontwikkelen n.a.v. de prijs, heel fijn. Ik kan niet wachten me te kunnen concentreren op een nieuwe volwaardige tekst die een podium krijgt.

Uiteindelijk wil je als schrijver toch doorgaan met het vervolmaken van je ambacht en teksten te schrijven die dwingend zijn. Ik zie het als de taak van de schrijver om zichzelf onmisbaar te maken in het theaterwerkveld. ‘Een goede toneeltekst heeft bestaansrecht los van zijn opvoering.’, zei Lot Vekemans . Dat is een verantwoordelijkheid, een ambitie, ik streef daarnaar.

No comments:

Post a Comment