Thursday 28 May 2015


Throwback Thursday: ITs Linda Lugtenborg
ITs Festival 2014 - RITS School of the Arts, Brussel

Ik studeerde aan het RITS, een theateropleiding in Brussel, maar oorspronkelijk kom ik uit Amsterdam. Het RITS was voor mij een goeie opleiding, omdat je naast acteren ook veel theorielessen krijgt, in bijvoorbeeld Filosofie, Cultuurgeschiedenis en Politiek en Media. Daarnaast wordt er ook een beroep op je gedaan als maker. Je wordt gepushed om tijdens repetities veel materiaal aan te dragen en om zelf voorstellingen te maken. Zo leer je niet alleen goed rollen spelen, maar kun je betrokken zijn bij het hele maakproces.

Het RITS had al jaren niet meer op het ITs gestaan en het zag er niet naar uit dat we er dat jaar wel zouden staan. Ondanks dat het RITS goed bij mij paste verlangde ik terug naar wonen en werken in Amsterdam. Dus voor mij was het van belang om te zorgen dat ik toch op het ITs zou staan. Toen heb ik Theu Boermans een brief gestuurd en hem in contact gebracht met het hoofd van onze opleiding. Gelukkig zijn ze er samen uitgekomen en mocht ik 'Metamorphosen', een brutale bewerking van Ovidius, spelen op het ITs.

We hadden gehoord dat er wat prijzen werden uitgereikt, maar we hadden geen idee welke prijzen. Bovendien hadden we de pech dat Nederland een voetbalwedstrijd speelde op de dag dat wij zouden spelen op het ITs. Dus er zaten maar weinig mensen in de zaal. Alle moeite van brieven schrijven naar Mister Boermans himself, decors verslepen van Brussel naar Amsterdam en Vlaamse actrices over laten komen, leek plots een beetje voor niets. Maar ineens werd ik gebeld dat we waren genomineerd!!
Toen ik in het Compagnietheater kwam voor de prijsuitreiking, wist ik nog niet wat ik eventueel kon winnen. Misschien een bos bloemen en een cool award-beeldje? Tussen de genomineerden zaten een aantal goede voorstellingen, dus ik was een beetje voorzichtig met mijn hoop. Maar potverdikkeme! De 'Het Debuut' award werd uitgereikt door Via Rudolphi en wij zaten erbij! De prijs bleek ook iets meer te zijn dan bloemen, een beeldje en een kus: dat najaar mochten we door heel Nederland toeren met de Firma Draak en Marijn Brussaard!

Ondertussen ben ik helemaal terug verhuisd naar Amsterdam en bezig met voorbereidingen om 'Metamorphosen' op De Parade te spelen in Utrecht en Amsterdam. Heel erg tof, want als kind droomde ik er al van om op de parade te spelen.
Komend najaar maak ik een voorstelling met Annemieke Ros en Helena Hoogenkamp. Een bewerking van 'De meiden' van Jean Genet. Het gaat over twee zussen die hun onvoorwaardelijke haat/liefde band uitvechten. Het repetitieproces gaat een feest van improvisaties en fysieke uitputting zijn en Helena combineert haar eigen teksten en die van ons tot een geheel. En daarbovenop doet Gerardjan Rijnders de eindregie.
Het subsidie dossier ligt nu te branden bij de fondsen. Super spannend...

Het ITs heeft mij absoluut op een podium geplaatst en wat wind in de rug geblazen! Als je studeert in een ander land bouw je daar je netwerk op. Veel regisseurs en een castingbureau als Kemna zijn super enthousiast om je te leren kennen, maar ze hebben je nooit zien spelen. Dus weten ze niet goed wat je kan of waar ze je het beste voor in kunnen zetten. Het ITs heeft er in elk geval voor gezorgd dat Via Rudolphi en ik elkaar gevonden hebben en dat ik in meerdere steden heb kunnen spelen. Maar er is werk aan de winkel. Tijdens de tournee ontstond er een goede klik tussen mij en Via Rudolphi die uitmondde in een gezamenlijke poging om de Nieuwe Makers aanvraag in te dienen, met Stef Lernous van Abbatoir Fermé als artistieke coach. Door persoonlijke omstandigheden is dat er helaas niet van gekomen. Een teleurstelling, maar zo kan het gaan!
Er liggen plannen voor voorstellingen op mijn bureau, mijn handen jeuken en Stef heeft vertrouwen in mij. Dus nu ben ik op zoek naar een nieuwe plek waar ik aan de slag kan.
Ik wil heel graag een ode brengen aan Marina Abramovic en Pina Bausch met een grote Afrikaanse danser die mij door het theater slingert. En sinds een paar maanden rij ik een oud circuspaard die mijn hart en zeker een rol in een van de volgende voorstellingen heeft veroverd.

Natuurlijk vind ik het soms lastig dat ik niet gewoon kan maken wat ik wil. Ik sta nu nog teveel van mijn tijd cappuccino's te flansen in een café, die ik hopelijk niet op de schoot van de mensen serveer, om de repetitieruimte te betalen. Maar ik heb zoveel zin om nieuwe wegen te ontdekken en te groeien. En gelukkig ben ik omringd door allemaal supergetalenteerde keihard werkende mensen dus ik hang binnenkort gewoon weer
in een grote jurk onder een sneeuwmachine ergens aan een grid.

No comments:

Post a Comment