Thursday 21 May 2015



Throwback Thursday: ITs Matthijs IJgosse! 
ITs Festival 2013 - ArtEZ Toneelschool

Ik had verwacht dat het ITs super chaotisch en stressvol zou zijn, maar ik herinner me dat de dag dat we Kill Your Character daar speelden vooral heel erg tof was, omdat de voorstelling juist op het ITs op zijn of haar plek viel. In Kill Your Character (we spelen onze afstudeervoorstelling nog steeds, nu als repertoire van Moeremans&Sons) gebeurt er het eerste half uur bijna niets. De voorstelling speelt zich af tijdens een repetitie, en omdat je in een repetitie vaak (lees: altijd) het eerste half uur kwijt bent aan laatkomers, koffie, gesprekken over anticonceptie of gewoon-een-beetje-doelloos-voor-je-uit-staren, begint het met 25 minuten (strak geregisseerd) gedrentel in het donker. Bij de première in Arnhem werden we gewaarschuwd dat we op het ITs ‘een berg stront’ over ons heen zouden krijgen, omdat men er toch vooral naar ‘uitpakkende acteurs’ zou willen kijken.. Maar juist het tegenovergestelde was waar. Kill Your Character is naast een exercitie van de vraag 'wat maakt de mens menselijk?' ook een reflectie op het maken van theater. Het stelt de vraag: welk mensbeeld willen we eigenlijk vertegenwoordigen in het theater? Waarom willen we kijken naar andermans ellende, depressies, verslavingen en trauma’s? Doordat het publiek op het ITs voor een heel groot deel bestaat uit vakgenoten, viel die voorstelling daar juist heel erg op zijn plaats.

De eerste twee voorstellingen van Moeremans&Sons – My First Suicide en Kill – speelden op het ITs dus je kan wel zeggen dat het ITs een belangrijke rol in onze ontstaansgeschiedenis heeft gehad. En Jasminka (Beganovic, red.) is voorzitter van ons bestuur dus de band met het ITs kunnen we ook 2 jaar na dato nog heel levendig noemen. En met Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde bijvoorbeeld – wiens afstudeervoorstelling ik 2 dagen vóór de mijne nog zag – presenteer ik nu op de NTR het jeugdprogramma de Buitendienst. Dat vond ik toch ook het toffe aan die dagen op het ITs, dat er toch een soort zelfde-schuitjes-schap bestond met die andere afstuderenden..

Met Moeremans&Sons vertrekken we over 2 weken – samen met het NNT – naar Oerol met TEMPOPIA: een tijdelijke utopie op West-Terschelling waar we 10 dagen lang Shoot The Messenger en Crashtest Ibsen: Nora gaan spelen, maar ook zullen koken voor het publiek, gastsprekers uitnodigen, filosofische teksten lezen, met de beruchte vrouwen met bloemetjes op hun fiets gaan sporten... Van alles... Daar heb ik heel erg veel zin in. En ook daarna hebben we genoeg plannen, in ieder geval een nieuw ideeënstuk en een volgende in de Crashtest Ibsen-reeks. Daarnaast speel ik volgend jaar in Smekelingen van de Toneelschuur bij Olivier Diepenhorst, en blijf ik de Buitendienst ook presenteren. Dus voorlopig ben ik nog wel van de straat...

No comments:

Post a Comment